همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور عراق با تأکید بر اینکه هیچ گروه مسلحی حق استفاده از خاک این کشور علیه ایران را ندارد، افزود: نیروهای مرزبانی عراق موظفند با هر گروه مسلحی که قصد نفوذ به خاک ایران را داشته باشند، شدیداً برخورد کنند.

به گزارش ایرنا، جلال طالبانی شنبه‌شب 28 ژوئیه در دیدار با اسماعیل نجار استاندار کردستان و هیات همراه در " قلعه چوارلان" سلیمانیه عراق افزود: در این مورد دستورات لازم به نیروهای مرزبانی عراق داده شده‌است.

وی گفت: از منظر ما مبارزه مسلحانه در شرایط فعلی جهانی و منطقه‌ای همان تروریسم است و اجازه نخواهیم داد تروریست‌ها از خاک عراق علیه کشورهای همجوار استفاده کنند.

طالبانی تأکید کرد: ما از هیچ کمکی برای کمک به ایران برای مقابله با گروه‌های تروریستی دریغ نمی‌کنیم و همین انتظار را هم از جمهوری اسلامی به عنوان دوست دیرین ملت عراق داریم.

رئیس‌جمهور عراق افزود که کشورش خواهان روابط برادرانه و دوستانه با جمهوری اسلامی بخصوص در مناطق مرزی است.

طالبانی با اشاره به پیوند دو ملت ایران و عراق و به خصوص ایران با کردهای عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران، در سیاه‌ترین دوران مردم عراق، همواره در کنار این مردم بود و امروز نیز در کنار ملت عراق برای آبادانی این کشور است.

وی از رسمی شدن مرز باشماق به عنوان یکی دیگر از کمک‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی نام برد و اظهارداشت: رسمی شدن مرز باشماق موجب تحول بزرگ اقتصادی در منطقه خواهد شد.

وی از روابط استان کردستان ایران و استان سلیمانیه به عنوان بهترین الگوی روابط دوجانبه یاد کرد و افزود: سلیمانیه می‌تواند دروازه مناسبی برای ورود ایران به بازار عراق باشد.

اسماعیل نجار استاندار کردستان نیز در این دیدار گفت: رسمی شدن مرز باشماق آرزوی دیرینه مردم استان کردستان و استان سلیمانیه بود که با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سنندج تحقق یافت.

وی افزود: رسمی شدن مرز باشماق که عملاً از روز پنجشنبه به صورت رسمی افتتاح شد زمینه‌ساز توسعه و تحکیم روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها خواهد شد.

وی گفت: جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط همواره در کنار مردم عراق در مسیر ظلم‌ستیزی و عدالتخواهی بود و رسمی شدن این مرز نیز گامی در جهت تداوم و استمرار کمکهای انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی به ملت عراق و به خصوص مردم کردستان عراق است.

هیئت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان کردستان به سرپرستی "اسماعیل نجار" روز پنجشنبه 26ژوئیه به دعوت "دانا احمد مجید" استاندار سلیمانیه برای بررسی راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه وارد سلیمانیه شد.

این هیئت ایرانی شنبه پس از امضای تفاهم‌نامه ‪ ۲۶‬ماده‌ای اقتصادی، اجتماعی، آموزش عالی و مرزی با استاندار سلیمانیه با "ملا بختیار" عضو هیئت اجرایی دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز درسلیمانیه دیدار کرد.

کد خبر 27678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز